Vaxholm-Värmdö

Vaknade i morse och hissade persiennerna. Solen sken och en hojtur stod som skriven på den blå himlen. Snabbt slängde jag ut en förfrågan till Hojgänget, men tystnaden var i det närmaste total. Otroligt märkligt. Inte ens svar. Jo, från enstaka som hade förhinder. Men övriga var som bortblåsta från denna planet. Leif Björklund var i alla fall på och Runar, så vi stämde träff i Vaxholm vid tolvsnåret. Jag och Leif lämnade Södermalm vid elva och då trafiken var obefintlig var vi där redan 40 minuter senare.

Vilket väder! Solen sken från klarblå himmel och det var behagligt varmt i luften. Inte för varmt och inte för kallt. Närmast perfekt. Vi njöt av utsikten och spatserade runt på kajen en stund när någon plötsligt hojtade till. Det var ett Vulcangäng som sett min väst. Vi samspråkade med dem i en kvart om hojåkning, Vulcan och kommande turer. Trevliga killar. Strax därefter såg vi Runar med fru och vänner rulla in. De lyckades parkera  sina hojar i röran av andra. Ja, det var mycket hojåkare i Vaxholm idag. Vi lyckades få ett bra bord i solskenet och beställde några hamburgare och kaffe.

Nickes vänner dök upp, men blev sura när de förstod att Nicke inte var med. Jag försökte förklara, men de vände bara bort huvudena innan de flög hem till Sigtuna igen. Kanske kan Nicke muntra upp dem imorgon när vi kommer dit. =) Efter mat och trevligt umgänge bestämde jag och Leif att vi skulle åka hemåt via Värmdölandet. Sagt och gjort äntrade vi färjan.

När vi kommit över ville jag visa Leif, Café Sjöstugan i Lillsved. Jag var också sugen på en cola och en stunds avkoppling i idyllen. Café Sjöstugan är verkligen ett av mina favoritställen att fika och koppla av vid.

Det var inte lätt att slita sig, men hemfärden väntade. Vi tog några hojbilder innan vi rullade via småvägarna hemåt Södermalm.

En underbar hojdag i helt perfekt väder. Och imorgon väntar en tur till Sigtuna! Det är gott att leva när jag nu har en custom igen! 😉

2 kommentarer

Under Turer

2 svar till “Vaxholm-Värmdö

  1. Underbart skrivet Jonas. Mycket revligt att träffas igen. Det var väl 2 år sedan sist, men nu hoppas jag vi ses oftare. Om inte förr så ses vi den 9 Juni för en härlig tur mot Österbybruk.
    Ha de!.

  2. Tack, Runar! Det var riktigt skoj att ses igen. Ser fram emot en längre tur tillsammans med dig på goa Roslagsvägar. =)

Lämna en kommentar